R/C Tech Forums - View Single Post - Malaysia National Championship (MNC) EP Round 1 - 11-July-2010
Old 06-03-2010, 09:59 AM
  #24  
Masirin
Tech Initiate
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 46
Default

Originally Posted by shahrin
Saya ingin mengemukakan satu cadangan. Ini adalah cadangan personal saya (bukan cadangan RCAC yang mana saya adalah AJK).

Apa kata untuk MNC 2010 ni diadakan dua kategori untuk Stock class.
ProStock (11.5T - sbb ramai yang dah ada 11.5T motor ni) dan Stock (17.5T - sbb ada beberapa race organisers dah mula guna 17.5T motor contohnya TAC untuk F1 dan ORCA BL race untuk TC). Untuk "Stock" tak payah lah guna perkataan "Novice" kemungkinan ada juga drivers yang bukan novice nak masuk kategori ni.

Untuk ProStock, biarkan mereka guna semua features ESC generasi baru (timing, boost etc etc).

Untuk Stock, penggunaan features ESC generasi baru ini tidak dibenarkan.

Cadangan saya ini hanyalah bertujuan untuk membangunkan dan menyemarakkan lagi perlumbaan TC yang nampaknye makin dah kelam sejak kebelakangan ini. Penyertaan dalam perlumbaan pun macam dah berkurangan. Ada yang kata masalah kos......dan ada yang kata dah tak best sbb semua pro racers dah main stock, orang2 baru takda chance naik podium.

Jika diperhatikan juga perlumbaan2 yang melibatkan motor yang lebih slow (e.g. SSGP, TAC etc), penyertaan agak hebat, ramai pelumba2 RC yang baru datang bertanding dan semua bersoronok sambil ber-RC. ITu yag kita mahukan juga untuk MNC.

Apa pendapat kawan-kawan?

Memang ada pros and cons nya 2 kategori ni. Jadi saya serahkan pada pihak RCAC untuk membuat kata putus.
bro, saya setuju... ingat nak join jugak tapi takut sebab ramai pro pro. saya ni kategori newbie lagi, so kalau ade stock punya class at least boleh merasa race lain. so far TAc lah race pertama saya. ^^
Masirin is offline