Go Back  R/C Tech Forums > International Forums > Malaysian R/C Racers
Malaysian National Championship (MNC) 2008 >

Malaysian National Championship (MNC) 2008

Malaysian National Championship (MNC) 2008

Old 04-29-2008, 10:03 PM
  #436  
Tech Adept
iTrader: (6)
 
fadzli's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Kuala Lumpur
Posts: 222
Trader Rating: 6 (100%+)
Default

Dulu ade 1 thread ep car setting tapi takde respon lama2 hilang. mana tau kalau specifically from MNC racer kat sini ade respon. tgk kat thread luar tiap kali diorang main or race diorang akan post setting sheet untuk rujukan orang lain. kalau otai2 buat camtu kat sini, semua boleh dapat share, geng2 baru pun boleh belajar. mcm saya ckp masa turun trek tak sama masing2.
fadzli is offline  
Old 04-29-2008, 11:16 PM
  #437  
Tech Regular
iTrader: (3)
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kuala Lumpur
Posts: 326
Trader Rating: 3 (100%+)
Default

Originally Posted by fadzli View Post
Dulu ade 1 thread ep car setting tapi takde respon lama2 hilang. mana tau kalau specifically from MNC racer kat sini ade respon. tgk kat thread luar tiap kali diorang main or race diorang akan post setting sheet untuk rujukan orang lain. kalau otai2 buat camtu kat sini, semua boleh dapat share, geng2 baru pun boleh belajar. mcm saya ckp masa turun trek tak sama masing2.

banyak ilmu dorang simpan beb. compatitive hobbies... kena skodeng skodeng selalu dorang yang laju laju nie. but some memang tak kedekut ilmu.
The 1st T1FK is offline  
Old 04-30-2008, 12:10 AM
  #438  
Tech Rookie
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 19
Default

YOOOOO MUAHHHHH.....

CUBA2 lah tanya dgn dengan bro jackie siow....kalau tak silap last MNC dia yang menang untuk sportman....shahrin pula champion untuk novice...
Fireinyourhole is offline  
Old 04-30-2008, 01:01 AM
  #439  
Tech Adept
iTrader: (6)
 
fadzli's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Kuala Lumpur
Posts: 222
Trader Rating: 6 (100%+)
Default

kat trek tu memang la kena tanya. tapi kat thread ni pun boleh discuss pasal ni. sekali kita bagi tips, tiap2 hari orang boleh baca. selagi internet wujud di dunia. banyak pahala tu.
fadzli is offline  
Old 04-30-2008, 01:04 AM
  #440  
Tech Adept
iTrader: (6)
 
fadzli's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Kuala Lumpur
Posts: 222
Trader Rating: 6 (100%+)
Default

Bro The 1st T1FK pergi meeting esok ke? kirim salam kat orang2 sana nanti. esok saya nak gi 'setting' kereta. bukan kereta 1/10 tapi 1/1 PP.
fadzli is offline  
Old 04-30-2008, 01:59 AM
  #441  
Tech Regular
 
ammaramira's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: RCAC
Posts: 386
Default

Tips macamana nak laju....

1. Bateri kena baik
2. Motor dan esc kena baik
3. Drivetrain mesti baik
4. Keta dalam racing condition
5. Tayar mesti baik
6. Setting kena betul
7. Ratio kena betul
8. Bodyshell kena betul
9. Remote & servo kena baik
10. Emmm yang paling penting practice..practice..practice..& kita kena tau apa yang kita practice...

ok.. mungkin ada yg saya lupa.. boleh laa tambah.. dan kita boleh discuss sama-sama macamana nak laju dan consistent.. kalau laju saja tak consistent pun tak boleh juga... kang singgah pulak kat pagau...
ammaramira is offline  
Old 04-30-2008, 02:29 AM
  #442  
Tech Regular
iTrader: (3)
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kuala Lumpur
Posts: 326
Trader Rating: 3 (100%+)
Default

Originally Posted by fadzli View Post
Bro The 1st T1FK pergi meeting esok ke? kirim salam kat orang2 sana nanti. esok saya nak gi 'setting' kereta. bukan kereta 1/10 tapi 1/1 PP.

Sure pergi. esok cuti pun. mari lah sama-sama berkerjasama. It is not an one man show anyway. ko pergi laa setting 1/1 tu pagi-pagi then singgah le kejap kat track. actually aku pun tak tahu berapa orang yang hadir nanti
The 1st T1FK is offline  
Old 04-30-2008, 02:54 AM
  #443  
Tech Adept
iTrader: (6)
 
fadzli's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Kuala Lumpur
Posts: 222
Trader Rating: 6 (100%+)
Default

org lama dah bersuara... pancing dah mengena hehehe... 'baik' tu general la. camne nak jadikan baik tu? boleh share detail sket.

''kita kena tau apa yang kita practice''.. penting ni. apa patut dibuat masa praktis? patutkah setting ditukar setiap kali praktice heat? maknanya kena ade tool setting yg cukup? kalau takde?

praktis baik untuk tangan... sama ke kalau praktis sampai habis bateri (mgkin lebih 10 min) dengan race cuma 5 min? atau should every practice like real race? kalau race 5 min bateri still tip top, pressure tinggi, tapi kalau main dah 10 min bat dah weak, makin senang control.. mungkin dah takde kesan practice tu?

lagi satu yg penting camne nak main rc dengan jimat tp puas hati... camne nak jimatkan tayar, bateri, parts..??
fadzli is offline  
Old 04-30-2008, 02:58 AM
  #444  
Tech Adept
iTrader: (6)
 
fadzli's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Kuala Lumpur
Posts: 222
Trader Rating: 6 (100%+)
Default

Originally Posted by The 1st T1FK View Post
Sure pergi. esok cuti pun. mari lah sama-sama berkerjasama. It is not an one man show anyway. ko pergi laa setting 1/1 tu pagi-pagi then singgah le kejap kat track. actually aku pun tak tahu berapa orang yang hadir nanti
1/1 problem byk problem... next jumaat sampai next jumaat nak travel jauh.. mana ade one man show. ramai tu..kat mana2 pun boleh menyumbang...
fadzli is offline  
Old 04-30-2008, 03:10 AM
  #445  
Tech Regular
iTrader: (3)
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kuala Lumpur
Posts: 326
Trader Rating: 3 (100%+)
Default

1. Bateri kena baik - BOLEH BELI
2. Motor dan esc kena baik - BOLEH BELI
3. Drivetrain mesti baik - BOLEH BELI
4. Keta dalam racing condition - BOLEH BELI
5. Tayar mesti baik - BOLEH BELI
6. Setting kena betul -- BOLEH BELI
7. Ratio kena betul - BOLEH BELI
8. Bodyshell kena betul - BOLEH BELI
9. Remote & servo kena baik - BOLEH BELI
10. Emmm yang paling penting practice..practice..practice..& kita kena tau apa yang kita practice...- NIE MEMANG TAKLEH NAK BELI
The 1st T1FK is offline  
Old 04-30-2008, 03:44 AM
  #446  
Tech Regular
 
ammaramira's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: RCAC
Posts: 386
Default

Originally Posted by The 1st T1FK View Post
1. Bateri kena baik - BOLEH BELI
2. Motor dan esc kena baik - BOLEH BELI
3. Drivetrain mesti baik - BOLEH BELI
4. Keta dalam racing condition - BOLEH BELI
5. Tayar mesti baik - BOLEH BELI
6. Setting kena betul -- BOLEH BELI
7. Ratio kena betul - BOLEH BELI
8. Bodyshell kena betul - BOLEH BELI
9. Remote & servo kena baik - BOLEH BELI
10. Emmm yang paling penting practice..practice..practice..& kita kena tau apa yang kita practice...- NIE MEMANG TAKLEH NAK BELI
pandai la kau man... yang tak boleh beli skill.. yg tu kena practice...
ammaramira is offline  
Old 04-30-2008, 03:59 AM
  #447  
Tech Regular
 
ammaramira's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: RCAC
Posts: 386
Default

Originally Posted by fadzli View Post
org lama dah bersuara... pancing dah mengena hehehe... 'baik' tu general la. camne nak jadikan baik tu? boleh share detail sket.
Istilah " baik" tu maknanye.. dalam keadaan yg baik untuk racing...

Bateri = kalau boleh bateri baru lah... atau bateri yang punch dia masih ok. Mungkin dalam baru 10 ke 15 kali charge.

Motor = motor baru juga lah... dan setiap 3 kali run .. comm balik amature tu dan cuci carbon brush. Letak minyak pada bush motor. Bersihkan motor dari habuk-habuk yang ada...

ESC = kalau boleh dari jenanma yg popular lah... KO , LRP dan banyak lagi yg baik-baik di pasaran.
ammaramira is offline  
Old 04-30-2008, 04:06 AM
  #448  
Tech Regular
 
ammaramira's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: RCAC
Posts: 386
Default

Kereta dalam racing condition

Kena cek semua part kereta tu .. contoh arm, hinge pin , shock, segala screw senang cakap semua parts dalam keadaan baik. kalau dah terkehel ke.. bengkok ke..kena ganti leee..

Drivetrain
Semua bearing baik.. tak de yg tersekat atau dah tak boleh pusing.. Spur & pinion .. baik.. jangan ada gigi yg dah hilang/ rosak.. belt, pully , center pully , diff.. one way/spool.. semua dalam keadaan baik.. maknanye berjalan dengan lancar...
ammaramira is offline  
Old 04-30-2008, 04:22 AM
  #449  
Tech Regular
 
ammaramira's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: RCAC
Posts: 386
Default

Tayar
Yang ni paling penting ... bahagian ni yang kena kat jalan.. macamana kita set pun.. kalau tayar buruk.. memang tak laju... sebab tayar lama takkan grip sama dengan tayar baru.. dalam race.. kalau boleh..ada budget.. pakai lah sebanyak mana yang penganjur benarkan.

Setting
yang ini sebenarnya.. pengalaman.. kita mesti tau cara kita drive keta tu sendiri.. setiap orang setting dia tak sama sebab cara drive tak sama.. yang penting kita mesti tau apa yg kita nak.. lepas tu boleh tanya lah.. keta oversteer ke.. understeer ke... yang ni kalau rajin download setup book xray..
ammaramira is offline  
Old 04-30-2008, 04:32 AM
  #450  
Tech Regular
 
ammaramira's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: RCAC
Posts: 386
Default

Ratio
yang ni boleh tanya kawan-kawan.

bodyshell
setiap body shell ada karektor tersendiri... pakai yang mana sesuai dengan cara kita drive keta tu.. yg popular stratus 3.0, mazda6, mazda speed6 , honda accord.. DNA dan macam2 lagi...

remote & servo
kalau boleh beli lah yang baik dan popular..banyak orang pakai...
ammaramira is offline  

Thread Tools
Search this Thread

Contact Us - Archive - Advertising - Cookie Policy - Privacy Statement - Terms of Service - Do Not Sell My Personal Information -

Copyright © 2022 MH Sub I, LLC dba Internet Brands. All rights reserved. Use of this site indicates your consent to the Terms of Use.